Drie vragen aan…Zonline: “Eind 2012 hebben we 2.500 klanten bereikt”

Drie vragen aan…Zonline: “Eind 2012 hebben we 2.500 klanten bereikt”

Start-up Zonline gaat voor Greenchoice de Zonvast-actie aan de man brengen. Klanten kunnen twintig jaar lang een zonnesysteem leasen en profiteren van zonnestroom. Daarna komt het zonnesysteem in bezit van de klant. De ambities van Zonline zijn hoog: eind 2012 moeten er 2.500 nieuwe klanten bereikt hebben.

Gepersonaliseerd zonnesysteem

CEO Roebyem Anders van Zonline heeft haar strepen verdiend in de (duurzame) energiewereld. Ze werkte onder meer bij de Wereldbank, het Internationale Energie Agentschap en BP Solar. Bij de zonne-energiepoot van BP leerde ze Andrew Birch, de huidige CEO van het Amerikaanse Sungevity kennen. Sungevity geldt in de VS als een van de grootste bedrijven die online zonnepanelen via lease – en koopconstructies verkoopt. Zonline kan gebruik maken van de techniek van Sungevity: met luchtfoto’s en satellietbeelden kan Zonline op woningniveau bepalen hoeveel er bespaard kan worden als er een zonnesysteem op de woning wordt aangesloten. De database van Sungevity is gebaseerd op openbare bronnen zoals Google Maps en Bing Maps, die  zeventig procent van Nederland in kaart heeft gebracht

1. Waarom heeft Greenchoice voor jullie als partner gekozen? Een club als Zonnefabriek probeert Zonvast ook aan de man te brengen.

Anders: “De Zonvast-actie was in eerste instantie gericht op woningen die op het zuiden liggen. Daardoor vallen er veel andere klanten weg, waarvan de woning anders gelegen is. Met onze techniek is het mogelijk om ook deze klanten een gepersonaliseerde aanbieding te doen. Het is een proef, die in januari start. Een selecte groep klanten krijgt per email een gepersonaliseerde aanbieding (een iQuote) toegestuurd. In de email staat de woning met een foto erbij en het jaarlijkse bedrag wat ze met zonnestroom kunnen besparen”.

2. Waarom denkt u dat mensen een lease willen afsluiten?

Anders: “De beslissing om een zonnesysteem aan te schaffen moet voor mensen eenvoudiger worden. Als je de kans krijgt om energie via je eigen dak te kopen en daarvoor een maandelijkse leasebedrag te betalen, wordt de beslissing gemakkelijker. De investeringskosten van de klant wordt weggenomen. Ook wil de klant dat de aankoop en service online verloopt. Ervaringen van Sungevity ondersteunen dat idee. De consument wil eigenlijk niet te veel tijd kwijt om alles uit te zoeken. De klant heeft behoefte aan een sterk merk dat een inzichtelijk product aanbiedt met transparante voorwaarden. We sluiten het contract voor Greenchoice af en wij zijn ook verantwoordelijk voor de installatie, garantie, service die daar bij hoort. Op termijn willen we een service introduceren waarmee klanten hun energieverbruik – en opbrengst kunnen monitoren”.

3. Wat zijn jullie ambities voor 2012?

Anders: “We hebben de ambitie uitgesproken om eind 2012 2.500 klanten te bereiken in samenwerking met partners. Vanaf 2013 willen we het leaseconcept grootschaliger uit gaan rollen onder onze eigen naam. Ook geven we klanten vanaf volgende maand de mogelijkheid geven om zonnesystemen te kunnen kopen. Dat doet Sungevity in de VS ook al met succes”.