Eerste laadpunten bij Q-park neergezet, EV komt stroef op gang

Eerste laadpunten bij Q-park neergezet, EV komt stroef op gang

The New Motion heeft de eerste twee elektrische oplaadpunten in de parkeergarage Q-Park Lutherse Burgwal in Den Haag geïnstalleerd. De komende maanden worden er tientallen zogenaamde ‘loloo’s’ in dertig parkeergarages van Q-Park neergezet.

‘Versnelling introductie elektrische auto’

Het eerste laadpunt in Den Haag is bedoeld voor elektrische deelauto’s van de gemeente Den Haag. De tweede laadpaal is openbaar zodat kortparkeerders en abonnementshouders hun elektrische auto kunnen opladen. Q-Park wil met de samenwerking met The New Motion ‘de introductie van de elektrische auto kunnen versnellen’. In Nederland heeft Q-Park 238 parkeergarages in bezit, waaronder negentig P+R terreinen.

10.000 laadpalen

The New Motion ziet zichzelf als een speler die duurzame mobiliteit in Nederland wil realiseren. In een eerder interview gaf mede-oprichter Alef Arendsen van The New Motion aan dat een gebrek aan laadpunten een van de belangrijkste barrieres van elektrisch rijden is. In oktober 2011 The New Motion een ‘Green Deal’ gesloten met de rijksoverheid, autofabrikanten, netwerkbedrijf Alliander, Stichting E-Laad en eigenaren van parkeergarages zoals Q-Park. Het doel van de Green Deal is om tienduizend elektrische, ‘intelligente’ oplaadpunten te realiseren. Ook sloot het bedrijf een deal met Essent waarmee consumenten met een pas bij vijf laadpunten de auto kan opladen.

Twijfels over elektrisch rijden

Wat The New Motion in hetzelfde interview aangeeft, is dat nog te weinig consumenten in een elektrische auto rijden. De ANWB berichtte deze maand dat er slechts 1.418 elektrische auto’s in ons land rondrijden. Tot april waren er in Nederland 1.634 publieke, 887 semi-publieke en 31 snellaadpunten voor EV’s. Zes marktpartijen bij Rijkswaterstaat hebben een aanvraag ingediend om 459 laadpunten te realiseren.

Rapportage Planbureau van de Leefomgeving

Onderstaand onderzoek van het Planbureau van de Leefomgeving bevestigde dat de Nederlander EV nog te duur vindt en de actieradius te beperkt en vooralsnog wordt gewaardeerd door mensen die weinig kilometers maken. Of de overheidsdoelstelling om in 2025 één miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse weg te laten rijden wordt gehaald, is volgens PBL ook maar de vraag. Rijden Op Elektriciteit
Bron: persbericht The New Motion / Q-Park