Solarpro’s: “Markt zonnepanelen onvolwassen”

Solarpro’s: “Markt zonnepanelen onvolwassen”

Adviesbureau Solarpro’s is opgericht door twee doorgewinterde solar professionals: Peter Desmet van groothandel Solarclarity en Esther Zumpolle, zelfstandig adviseur zonne-energie, o.a. betrokken geweest als leveranciersmanager bij Vereniging Eigen Huis voor hun inkoopactie 123zonne-energie, waarvan onlangs de derde ronde afgesloten is. 
Het tweetal staat bekend om haar uitgesproken mening. Tijdens de conferentie Solar Future 2012 waren ze beiden de grootste criticasters van de Rijksubsidie op zonnepanelen. Met het argument ‘dat de zonne-energiebranche wel op eigen benen kan staan. Zonne-energie is zonder subsidie ook rendabel’. Nu slaan ze de handen ineen met een nieuw adviesvehikel. Desmet: “De realiteitszin ontbreekt in de Nederlandse markt bij de aanschaf van zonnepanelen, er is teveel ‘wishful thinking’ in de markt”.

Zonne-energie in Nederland

Sinds die subsidie is zonne-energie in Nederland door het dak geschoten. Vorig jaar is er 195 MWp aan nieuwe capaciteit bijgeplaatst, omgerekend toch zo’n 800.000 zonnepanelen. Tegelijkertijd is de aanbiedersmarkt ook geëxplodeerd, meer dan 800 aanbieders begeven zich op deze nog onvolwassen markt. Nieuwe partijen zoals bouwbedrijven en keukenzetters stromen toe. Want er is nu eenmaal geld te maken met het verkopen van zonnepanelen. Het voornaamste doel van Desmet en Zumpolle is partijen te begeleiden en adviseren bij het in- en verkopen, en toepassen van zonnepanelen.

Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?

Desmet: “Dat was vier jaar geleden tijdens een solarbeurs. Ik was verbaasd een vrouw tegen te komen op een beurs, heel bijzonder in de solar wereld”.

Zumpolle: “Ik zag Peter op die beurs met een product staan waarvan ik zei: ‘wil je dat echt gaan verkopen?’ Zo raakten we aan de praat”.

Desmet: “Esther en ik zijn heel erg betrokken bij de Nederlandse solarbusiness. We willen een gezonde Nederlandse markt voor zonnepanelen. Alleen op een gezonde manier kan er veel geïnstalleerd gaan worden. Voor mij is Solarpro’s een vehikel om structureel marktkennis en ervaring toe te voegen aan deze onvolwassen markt. Het is commercieel, maar we zijn ook bevlogen en ideologisch”.

Zumpolle: “We hebben allebei een sterke mening over de zonne-energiebranche. We zijn het niet altijd eens, maar komen zo tot nieuwe inzichten. Als freelancer vind ik het prettig om te sparren met iemand anders met veel praktijkervaring”.

Waarom zijn jullie Solarpro’s gestart?
Desmet: “We merkten dat er in de markt veel vragen leefden die alleen mensen met praktijkervaring kunnen beantwoorden. Deze branche ontwikkelt zich zo snel, dat duurt even voordat je hem in de vingers hebt. Als je goed naar ons kijkt, dan zie je overal krassen, builen, schrammen en littekens. Waarom? Omdat we zelf ook al overal tegenaan gelopen zijn. Dan kun je beter die kennis gaan inzetten en anderen over drempels en obstakels adviseren”.

Zumpolle: “We hebben ook van onze fouten uit het verleden geleerd. Maar het lijkt erop alsof iedereen het wiel opnieuw aan het uitvinden is en dat is zonde. Ik zie vaak projecten en dan denk ik: met enkele simpele aanpassingen loop je veel minder risico”.

Kun je een paar voorbeelden noemen?
Peter-Desmet1
Desmet: “Een 15 kwp omvormer die op een 3 kwp PV-systeem wordt gekoppeld. Zonnepanelen die op het noorden worden geplaatst. Een jaar geleden, toen virtueel salderen nog niet was toegestaan, kwam er een installateur bij me langs. Hij zei: ‘We gaan in ons dorp een grote sporthal helemaal volleggen met zonnepanelen. De stroom verkopen we aan de mensen die om de sporthal heen wonen. De wethouder is akkoord en het hele dorp is in juichstemming’. Ik zei: ‘Je gaat nu virtueel salderen en dat mag eigenlijk niet van de wet’. Maar ja, het hele dorp was al blij, alles was geregeld, maar dat hadden ze nog niet bedacht. Bottom line: Nederland heeft nog een onvolwassen markt met de nodige kinderziektes en heel veel wishful thinking. De realiteitszin ontbreekt”.

Zumpolle: “Als projectleider bij Vereniging Eigen Huis heb ik meegemaakt dat we een pittige bankgarantie vroegen aan de winnende leverancier (Oskomera Home Solar, redactie). Zo’n bankgarantie is nodig om de aanbetalingen van de klanten te kunnen veiligstellen. Dat is essentieel bij zo’n inkoopproject. De 1e ronde van 123 Energie ging om 15 miljoen euro aan afzet. In eerste instantie wilde Vereniging Eigen Huis ook een bankgarantie van 15 miljoen euro. Maar dan sluit je ’vrijwel alle leveranciers gelijk uit, omdat alleen grote energiebedrijven zo’n garantie kunnen geven”.

Desmet: “Ik ken uit de consumentenmarkt ook een inkoopproject waarbij er ook een grote bankgarantie werd gevraagd, niet realiserend dat daarmee alle PV-specialisten in Nederland werden uitgesloten. Alleen grote energiebedrijven zoals Essent, Eneco en Nuon kunnen daar aan voldoen. Dus als je andere partijen een kans wilt geven, zal je je bankgarantie moeten herzien”.

Hoe veel anders zit de consumentenmarkt in elkaar in vergelijking met de commerciële markt?
Zumpolle: “Bij consumenten zie je vaak dat er kennis ontbreekt om verschillen tussen offertes te zien. Bij de aanbieders zie je juist de houding van ‘oh, de consumentenmarkt, die doen we even bij’. Het installeren van zonnepanelen is een soort ‘mini-verbouwing’ van je woning. Een lokale installateur kan wel tientallen woningen onder handen nemen. Maar heb je het over een inkooptraject van bijvoorbeeld VEH, dan praat je over 400 maatwerkoffertes per week. Veel opdrachtgevers en ook aanbieders realiseren zich niet waar je daarvoor klaar moet hebben staan. Als je er te gemakkelijk over denkt, gaat het mis”.

Solarpro’s wil daar verandering in brengen. Wat wordt jullie rol?
Desmet: “We hebben specifieke kennis over de zonnepanelenmarkt, maar onze rol is breed. We kunnen adviseren over energiebelasting, vergunningen, wetgeving. Maar we zien ook een rol weggelegd richting beleidsmakers.

Zumpolle: ”We hebben toegang tot  een netwerk van solar professionals met ieder een eigen expertise. Beleidsmatig, financieel, projectmanagement, advies etc. Afhankelijk van de opdracht worden die experts ingezet. We verwachten dat daarmee meer kwaliteit in de markt komt”.

Wie staan er op jullie lijstje?
Desmet: “We hebben al een aantal toezeggingen van ervaren mensen uit de zonne-energie, maar ik kan geen namen noemen. De kernwoorden zijn: vakkennis – en ervaring, nuchterheid en echte ‘solar’ kennis”.

Lees morgen deel 2 van het interview: “Solarbranche heeft een betere lobby nodig”.