10 redenen voor een groeiende PV-markt

10 redenen voor een groeiende PV-markt
PARTNERBIJDRAGE

In Nederland zijn er meer dan 100.000 PV-systemen geplaatst in 2013: elke 5 minuten een nieuwe installatie. Edwin Koot van eventorganisator SolarPlaza verklaart op 10 manieren waarom de PV-markt blijft groeien.

Groei PV-markt

Koot: “De zonne-energie revolutie is pas net begonnen, maar laat zich nu al hard gelden. Er zijn veel redenen waarom de opwekking van elektriciteit uit zonlicht blijvend zal groeien. In dit stuk tien belangrijke argumenten en trends die het ‘waarom’ verklaren”

  1. De wereldmarkt verbreedt en blijft groeien
    In 2010 plaatsen 3 landen meer dan 1 GigaWatt (= 4 miljoen zonnepanelen). Drie jaar later, in 2013, plaatsen 9 landen meer dan 1 GW. In totaal is er 2013 een totaal vermogen van 37 GW geplaatst, een groei van 20 procent ten opzichte van 2012. Deze zelfde groei wordt ook voorspeld voor dit jaar. Het totale vermogen zal dan tussen de 40 en 45 GW liggen. Marktvorser SolarBuzz verwacht dat in 2018 een totaal vermogen van 100 GW mogelijk moet zijn.
  2. Zonne-energie wordt steeds goedkoper
    Wie had gedacht dat anno 2014 al zonnestroom geproduceerd zou kunnen worden voor 7 dollarcent per kiloWattuur? Dat is een kostprijs die kan concurreren met de productiekosten voor stroom uit kolen of kernenergie. Toegegeven, het betreft zonnestroom opgewekt in ‘Sunny California’, maar ook in Nederland is zonne-energie voor een gemiddeld huishouden goedkoper dan stroom van het net zonder enige vorm van subsidie.
  3. Mensen willen zonne-energie
    Afgelopen jaar zijn in Nederland 101.000 nieuwe PV systemen geplaatst. Vooral onder huishoudens is een ware revolutie gaande. Zelfs in de Verenigde Staten, door velen toch gezien als het domein van fossiel energiegebruik, willen mensen graag zonne-energie. Uit onderzoek blijkt dat zeven van de tien Amerikanen vinden dat de federale overheid meer zou moeten doen om Solar te ondersteunen. In heel Amerika zijn het afgelopen jaar 140.000 nieuwe PV systemen geplaatst. Afgezien van Califonia en Arizona, is het marktvolume in de andere Staten nog kleiner dan in Nederland.
  4. Zonne-energie produceert piekstroom in een groeiende energiemarkt
    Zonne-energie systemen produceren stroom wanneer de vraag het hoogst is: overdag en tijdens zonnige perioden (airco’s aan). ‘Vroeger’, we praten over ongeveer 5 jaar geleden, was elektriciteit ‘s zomers het duurst op de handelsmarkt voor energie in Duitsland. Nu leveren de ruim 150 miljoen zonnepanelen in dat land op zonnige dagen bijna 50% van alle gevraagde stroom en zijn de prijzen op de power exchange juist lager dan op andere dagen. Dat scheelt honderden miljoenen euro’s per jaar.
  5. Nieuwbouw gaat naar energie-nul concepten
    Nu zonne-energie in steeds meer markten al rendabel is zonder subsidies en de kostprijs nog verder daalt, is de toepassing bij nieuwbouw van woningen, gebouwen en bouwwerken een onvermijdelijke keuze. Het is hét moment om de afschrijving mee te laten lopen met die van het gebouw. Daarmee worden de productiekosten nog lager en ben je een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Opdrachtgevers en architecten kiezen meer en meer voor energiezuinige en energie neutrale nieuwbouw.
  6. Power to the people: onafhankelijkheid en coöperaties
    Er is zeker in Westerse landen een trend naar ‘onafhankelijkheid’. ´Power to the people´, meer transparantie en verminderde afhankelijkheid van grote instellingen. Niet alleen in de financiële sector (crowdfunding i.p.v. banken), maar ook in de energiesector. Nieuwe lokale energiecoöperaties bloeien op in vele landen, van de UK tot Nederland, Duitsland tot de USA, die kiezen voor samen op een eerlijke en transparante manier groene stroom opwekken.
  7. De nieuwe revolutie van energieopslag & EV’s
    Hoewel de opslag van zonne-energie nog in de kinderschoenen staat, is er toch al een revolutie gaande. Kijk alleen maar naar de mobiele telefoon. Moderne Li-ion batterijen hebben twee maal de capaciteit per gewichtseenheid als de eerste commerciele versies die Sony verkocht in 1991 — plus ze zijn 10 keer goedkoper.En dit is nog maar een begin.  Energie-opslag is ‘the next big thing’ en een stimulator in de duurzame energie revolutie. De kosten voor opslag van energie gaan de komende jaren spectaculair dalen. Niet alleen door de telecom toepassingen, maar ook door de opmars van EV’s (electric Vehicles).
  8. Technologische vooruitgang
    Zonne-energie is geen nieuwe technologie zoals velen denken, maar werd al in 1958 toegepast in satellieten en vanaf 1966 al op gebouwen. De technologie viert dit jaar haar 60-jarig jubileum sinds de ontdekking van de zonnecel. Het rendement van zonnepanelen neemt nog elk jaar toe, zoals ook auto’s nog elk jaar zuiniger worden. Het paneelrendement van de marktleider First Solar is sinds 2006 toegenomen van 9.5% naar nu 13.2%. Dat is een toename van 39%, terwijl in diezelfde periode de kosten van het paneel 55% zijn afgenomen.
  9. Subsidieloze tijdperk
    In steeds meer markten heeft PV toepassing het grid-parity moment gepasseerd: zelf opgewekte zonnestroom is goedkoper dan elektriciteit uit het net. In westerse markten zonder subsidies, zoals Nederland, België en Italië is het voordeliger om te investeren in PV op je eigen dak dan geld op de bank te zetten. Deutsche Bank voorspelt daarom een tweede solar “solar gold-rush”.
  10. Financieel wereld zal PV omarmen
    Naast de energiebedrijven ontdekken ook de grote investeerders steeds vaker de voordelen van zonne-energie als belegging. Businessweek rapporteerde recent dat de investeringen in zonne-energie in 2013 toenamen met 23%. Neem bijvoorbeeld ‘s werelds meest succesvolle belegger Warren Buffet. Zijn MidAmerican Energy company bood $1 billion aan obligaties tegen 5.375 procent rente om de helft van ‘s werelds grootste PV centrale in Californië te financieren. In totaal heeft Buffets bedrijf al meerdere miljarden geïnvesteerd in zonne-energie.

Deze bijdrage is een verkorte versie van het artikel ‘Dé 10 redenen waarom zonne-energie blijft groeien’ op de website van het event Solar Future NL 2014. Energiemedia is mediapartner van dit event, dat a.s. dinsdag 27 mei in de Beurs van Berlage plaatsvindt.