‘IoT is gearriveerd. Tijd om een strategie te bepalen’

‘IoT is gearriveerd. Tijd om een strategie te bepalen’
EXPERTBIJDRAGE

Diversiteit, integriteit en een groener aanbod veranderen het aanzicht van de energie- en nutssector, schrijft Colin Beaney, directeur Industry, Energy and Utilities bij IFS in deze expertbijdrage. ‘IoT is gearriveerd. Tijd om een strategie te bepalen. Maar hoe?’ IFS is leverancier van o.a. ERP-software.

Internet of Things (IoT) is een realiteit. Tijdens ARC Industry Forum zag ik het bewijs overal om me heen: van slimme tramdeuren in Oslo tot de ondergrondse deeltjesversneller Large Hadron Collider van CERN in Zwitserland, en Amerikaanse zorgklinieken. Diverse leveranciers vertelden me hoe geavanceerde sensoren en applicaties data verzamelen ter ondersteuning van het vaststellen van de situatie van systemen, en het onderhoud en het voorspellen van het gedrag van complexe systemen. In veel sectoren zijn vooral voorspellende analyses en voorspellend onderhoud eerder regel dan uitzondering.

Hoe kunnen energie- en nutsbedrijven nu precies munt slaan uit het Internet of Things? Hiertoe moeten zij hun focus niet op de technologie richten, maar van bovenaf redeneren. Waar zitten stakeholders op te wachten – te beginnen met uw klanten? Laat het antwoord op deze vraag uw strategie bepalen. IoT-technologie biedt u de mogelijkheid om inzichten te putten uit enorme hoeveelheden data. Het toepassen van deze inzichten in aansluiting op uw bedrijfsdoelstellingen is van cruciaal belang voor het verbeteren van uw concurrentiepositie.

Onderscheid u met een groen energieaanbod en flexibele processen

Klanten een divers scala van energieoplossingen aanbieden, is de sleutel tot succes. Inzetten op één energiebron die om forse investeringen vraagt, is uiterst risicovol, gezien het snelle tempo van technische ontwikkelingen. Met de opkomst van autonome oplossingen voor energieopslag, zoals Tesla Powerwall, wordt het zelfs moeilijk om voor de komende vijf jaar te voorspellen welke energiebron de boventoon zal voeren. De kans bestaat zelfs dat er helemaal geen sprake zal zijn van een dominante energiebron. Diversificatie is daarom van levensbelang.

Diversificatie in China

Een goed voorbeeld is de Three Gorges Power Corporation (CTGPC). Dit Chinese bedrijf staat bekend om reusachtige hydro-elektrische projecten zoals de aanleg van de Drieklovendam, waarvoor het de hulp van IFS inschakelde. Het bedrijf ging in 2007 van start met investeringen in windenergie en is sindsdien uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste leveranciers in deze markt. Het exploiteert reeds 31 windparken in China en is bezig met de ontwikkeling van nog eens 33 andere windprojecten. CTGPC kondigde recentelijk een joint venture aan, die ten doel heeft om voor de kust van Schotland het grootste Britse windpark aan te leggen. CTGPC breidde in 2011 zijn activiteiten uit naar de markt voor zonne-energie. Het beschikt inmiddels over 37 actieve zonneparken in China en is bezig met de ontwikkeling van nog eens achttien andere projecten.

Verbeterde bedrijfsresultaten door verbeterde dienstverlening

De strijd om de gunst van de klant laait op nu consumenten en bedrijven qua energieaanbod en tarieven steeds meer keuzevrijheid hebben. Energie- en nutsbedrijven moeten daarom hun klant centraal stellen en voortdurend handelen vanuit de gedachte dat zij zelf dienstverlener zijn. Elke interactie met de klant moet soepel verlopen en bevredigende resultaten opleveren. Klantgerichte medewerkers moeten de beschikking krijgen over alle technologische mogelijkheden die nodig zijn om als merkambassadeur op te treden. Voor klanten is het immers nog nooit zo eenvoudig geweest om op een andere energieleverancier over te stappen.

Noorwegen legt de lat op het gebied van dienstverlening hoger

Hafslund, het grootste energiebedrijf van Noorwegen, heeft slimme facturatie en diensten omgevormd tot de hoeksteen van zijn bedrijfsvoering. Het levert servicegeoriënteerde en flexibele energieoplossingen aan particulieren en bedrijven. Voor klanten resulteert dit in concurrerende energietarieven en flexibeler abonnementen.

Microgrids stellen de consument centraal

De betrokkenheid van klanten draagt ook in belangrijke mate bij aan de toenemende populariteit van microgrids. Energienetwerken transporteerden traditioneel energie naar klanten. Dankzij microgrids kunnen consumenten nu ook stroom aan het netwerk terugleveren en daarvoor betaald krijgen. Microgrids kenmerken zich door een hoge mate van klantenparticipatie en interoperabiliteit. Ze zijn kostenefficiënt en vrij van onderbrekingen. Dit is het zoveelste teken dat klanten zich bewuster worden van de complete energietoevoerketen. De dagen waarin monopolistische energiegiganten ermee weg kwamen om klanten met maandelijkse prijsstijgingen te confronteren, behoren voorgoed tot het verleden.

Lever en blijf leveren

Maar het gaat niet alleen om de individuele klant. Vroeger konden energieleveranciers die op het punt stonden om intensief te investeren, altijd rekenen op forse overheidssubsidies. De belangrijkste investeerders zijn tegenwoordig publieke of private instellingen die een stuk zakelijker te werk gaan. Ze verwachten dat hun investeringen tastbare resultaten opleveren. Ze zoeken op wereldwijde schaal naar de best geleide projecten. Die moeten een gegarandeerd rendement opleveren en binnen het budget en de planning worden gerealiseerd.
In een slimmere en sterker verbonden wereld zijn doeltreffend management en een betrouwbare return on investment de sleutels tot groei. Particulieren en bedrijven vragen om meer energie, maar zijn ook beter op de hoogte van de manier waarop die wordt geproduceerd, en wat de werkelijke kostprijs is.

Bron: LVTPR en lvtpr/blog

Over de auteur:

colin-beaney-ifsColin is the Global Industry Director for Energy and Utilities within IFS where he has worked for nearly 15 years. Colin has been involved in implementing and project managing IFS software into many Project and Asset Intensive organisations in Europe and worldwide. These cover many industries including Energy, Utilities, Pulp & Paper, Aviation and Defence. He is therefore ideally placed to understand the real challenges faced by organisations working in the Service and Asset Intensive Industries. He is a key member of the IFS product directions board and plays an instrumental role in the decisions regarding IFS product strategy. Prior to this Colin worked as a Management Consultant specialising in maintenance continuous improvement philosophies such as TPM and RCM. He completed a Mechanical Engineering apprenticeship many years ago and spent over 15 years working in Automotive manufacture including time as a Maintenance and Facilities Manager.

Meer over IFS: ifsworld.com/nl