6 vragen aan Peter Desmet (Solar Clarity): “Er is een grote hijgerigheid in de zonnebranche”

6 vragen aan Peter Desmet (Solar Clarity): “Er is een grote hijgerigheid in de zonnebranche”

Peter Desmet, CEO van Solar Clarity, ziet in de zonnebranche een ‘redelijke mate van markthysterie’ ontstaan en een ‘grote hijgerigheid’. Zijn advies: “Kalm aan, want de groei in deze markt gaat hard zat”.

1. Wat vindt u van het evenement Solar Future 2012?
Desmet: “Er is veel aandacht voor de verschillende collectieve inkoopacties. Dat geeft veel reuring in de markt en dat is op zich goed. Maar ik zie aan hun prijzen dat deze acties niet per definitie tot de laagste prijs leiden. Zowel Natuur & Milieu als Vereniging Eigen Huis geven zelf aan dat ze niet de laagste prijs hebben. Wij adviseren woningeigenaren overigens altijd naar de prijs per kWh te vragen in plaats van alleen de prijs per Wattpiek. Verder proef ik in de zonnebranche: ‘laat de markt het zelf oppakken en laat een subsidie maar zitten’. We hebben net een eerlijk verhaal gezien van Zonline. Solar lease blijkt in Nederland (nog) niet mogelijk, dat heeft ze haarfijn uitgelegd. Wat wel sneu is, is dat deze lease-actie een half jaar geleden toch groots is aangekondigd. Op zich prima, maar in deze hijgerige markt slaan dan meteen weer de hoofdjes op hol omdat iedereen zo graag wil dat het waar is”.

2. Kunnen deze collectieve inkoopacties samengaan met marktpartijen?
Desmet: “Dat kan goed samengaan. De acties creëren aandacht voor zonnepanelen, dat is positief. De organisaties die nu collectief inkopen werken met marktconforme brutomarges en eindgebruikersprijzen. Dit in tegenstelling tot Wij Willen Zon die ook met de brutomarge aan de haal ging. Nu is er een gezond gevecht. Iedereen zit aan dezelfde keukentafel zijn verhaal te doen en degene die de beste klik heeft wint. Mijn klanten zijn installateurs, en die komen regelmatig Natuur & Milieu tegen. Soms winnen ze van hen en soms niet. Maar de markt floreert en koopt zonnepanelen en daar gaat het om”.

3. In de wandelgangen heb ik gehoord dat de gemiddelde brutomarge rond de tien tot twaalf procent ligt voor een zonne-energiebedrijf. Klopt dat?
Desmet: “Dat klopt wel ongeveer. Een installatietechnisch bedrijf of een dakdekker vallen van hun stoel als je zegt dat een zonne-energiebedrijf het moet doen met tien tot twaalf procent brutomarge. Van de brutomarge moeten nog salarissen, verzekering van het personeel, kantoorhuur etc. af. Qua winstmarge hou je dan rond de 1 á 2 procent over. Zet je geld op de bank en je krijgt meer winst zonder risico. Maar in de zonnebranche wordt er ondanks de lage winstmarge geïnvesteerd, terwijl er heel veel risico is, het volume maakt het interessant”.

4. Hoe gaat het met Solar Clarity?
Desmet: “SolarClarity groeit substantieel. Cijfers daarover is marktgevoelige informatie, dus die kan ik niet geven. Wel kan ik zeggen dat de volumegroei nodig is om dezelfde winstmarge te kunnen behalen. Dat komt door de dalende prijzen van de zonnepanelen.”.

5. Hoe kijk je tegen de Nederlandse markt aan?
Desmet: “Sinds medio 2011 is de zonnestroommarkt echt geëxplodeerd. Dat is vooral een vraag vanuit consumenten en de agrarische sector. Maar je ziet ook de vraag vanuit  scholen en overheidsgebouwen aantrekken. In België groeit ons marktaandeel, maar is de markt stabiel. In Nederland groeit ons marktaandeel, maar groeit ook de markt. Vooral de merken ET-Solar en Solar Frontier slaan aan. Wel is het de vraag of België onze grootste markt blijft, nu we in Nederland zo groeien”.

6. Nog enkele laatste woorden…?
Desmet: “Mijn advies is: wees nuchter in de markt. Blijf kalm, want het gaat hard zat. Toch zie ik een redelijke mate van markthysterie. Nog voordat er zekerheid was over een eventuele BTW-verlaging, kondigen bedrijven zoals Greenchoice al kortingen aan ter compensatie hiervan. Het is niet nodig om er zo op te reageren. Er is een heel grote hijgerigheid in deze markt. Om even in Haagse termen te blijven: doe even normaal man!”.